Interviews
Een interview is een levendige tekstvorm voor verschillende media zoals tijdschriften, brochures, websites en nieuwsbrieven. Zo voorzie jij je doelgroep op een duidelijke manier van informatie met interessante artikelen.
Waarom een interview?
Een interview met bijvoorbeeld een deskundige is een verrijking voor ieder artikel. Niet alleen zorgt de verkregen informatie voor unieke content, maar door de toevoeging van citaten gaat een tekst ook nog eens meer ‘leven’.
Iemand een paar vragen stellen en dat op papier zetten, het lijkt simpel. Maar vergeet niet dat een interview vraagt om speciale technieken, zodat je na het vraaggesprek genoeg informatie hebt en tijdens het gesprek geen lange stiltes laat vallen. Precies om die reden wordt een interview nog te vaak afgenomen door een interne medewerker. Hierbij wordt de doelgroep vaak uit het oog verloren, waardoor het stuk achteraf meer vragen oproept dan beantwoordt. Dat kan effectiever.
Journalistieke achtergrond
Door onze journalistieke achtergrond weten de tekstschrijvers een interview af te bakenen, de juiste vragen te stellen en op de goede momenten door te vragen. Vervolgens gieten zij het interview in een voor de doelgroep interessante vorm. Een goede voorbereiding is het halve werk, een vlotte pen en scherpe vragen maken het af. Wij bieden je alle drie.
Multimedia content pakket
Naast interviews kun je ons ook inschakelen voor andere journalistieke producties. Van artikelen tot interviews, infographics en (bedrijfs)video’s. Wij werken samen met verschillende freelancers die onder andere gespecialiseerd zijn in videoproducties en design. Als je zoekt naar een compleet multimedia content pakket regelen wij dat voor je. Je hoeft niet met verschillende freelancers in zee te gaan, via ons tekstbureau zorgt één contactpersoon dat jouw wensen vertaald worden naar relevante content.
Soorten interviews
Een interview is meer dan een simpel vraaggesprek. Net als teksten, kennen we ook een aantal verschillende soorten interviews. Onder andere:
- Portretterend interview
Zoals de naam al aangeeft, kunnen wij deze techniek inzetten wanneer er een portret geschreven moet worden. Dit kan van een persoon zijn, maar ook van een organisatie. Naast de hoofdpersoon in dit verhaal, gaat de schrijver in gesprek met minstens drie andere bronnen (zoals familieleden of betrokken collega’s) om zo een compleet beeld te vormen van het hoofdonderwerp.
- Achtergrondinterview
Wil je graag een diepgaand artikel naar aanleiding van bijvoorbeeld een recente gebeurtenis rondom jouw bedrijf? Dan schrijven wij graag een achtergrondartikel voor je. Voor deze tekst raadpleegt de tekstschrijver een aantal deskundigen om zo veel mogelijk informatie over het onderwerp te geven.
- Nieuwsinterview
Dit type interview gebruiken wij voor het schrijven van een nieuwsbericht, bijvoorbeeld een reorganisatie binnen jouw bedrijf. Tijdens dit gesprek gaat de tekstschrijver op zoek naar de 5 w’s en de h (wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe?) om de tekst te schrijven.
Vervolgens kan het interview weer uitgewerkt worden in verschillende tekstvormen. Denk hierbij aan een full-quote tekst waarbij de geïnterviewde als het ware het hele verhaal vertelt, het klassieke vraag-antwoord gesprek of een mix van een lopend verhaal aangevuld met citaten. Wil jij graag zelf nog een idee aandragen voor de uitwerking van jouw interview? Laat het ons gerust weten. Wij staan altijd open voor input.
Dus...
Er is maar één team dat je kan benaderen als je teksten zoekt die je verder helpen