Brochures en advertenties

Een brochure of advertentie is een combinatie van overtuigende teksten en een aantrekkelijke lay-out. Het is een wisselwerking van disciplines: een veelkleurige, drukke brochure vraagt om een simpele tekstbenadering, terwijl een zakelijke, rustige brochure meer tekst en uitleg geeft.

Tekstschrijver en vormgever

Door de wisselwerking van disciplines is de samenwerking tussen de tekstschrijver en de vormgever van groot belang. Een vormgever moet weten wat de belangrijkste boodschap is; een tekstschrijver moet weten wat de stijl van de brochure of advertentie is en hoeveel woorden hij of zij ongeveer kan gebruiken.

Het verschil

Hoewel wij op deze pagina een brochure en advertentie vaak in één zin noemen, betekent dit niet dat deze dezelfde inhoud hebben. Daarom zetten we alvast de verschillen tussen deze twee op een rij. Zo kan je alvast nadenken wat je van onze schrijvers nodig hebt:

  • Lengte

Een advertentie bevat minder tekst dan een brochure. In een brochure ga je dieper in op de diensten of het product. Bij een advertentie prijs je kort je diensten aan in een aantal pakkende zinnen. Het is ook mogelijk om een advertorial te schrijven. Dit is een advertentie in de vorm van een artikel. Deze vorm van reclame vind je vaak in magazines.

  • Inhoud

De lengte van de teksten heeft ook invloed op de inhoud. Bij een advertentie tref je bondige en overtuigende informatie van een product of dienst aan. In een brochure heb je meer ruimte om te overtuigen en informatie te verschaffen, zoals reviews en specificaties van het product.

  • Plaatsing

Een advertentie wordt vaak geplaatst op een pagina tussen andere advertenties in bijvoorbeeld een huis-aan-huis blad. Het is dan noodzakelijk om met een opvallende tekst en vormgeving te komen. Een brochure wordt gericht aangereikt of aangevraagd, maar staat  op zichzelf. Daarom geeft dit meer ruimte om de lezer te informeren.

Een brochure of advertentie in drie stappen

Met onze hulp realiseer je jouw reclamemiddel in drie stappen:

  • Het oriëntatiegesprek

Tijdens dit gesprek willen wij graag zo veel mogelijk kennis met je delen om zo een helder beeld te krijgen van de gewenste brochure of advertentie. Wat is de doelgroep? Wat is het doel van de brochure of advertentie? Hoe moet het eruit zien? Waar wordt de advertentie geplaatst of wordt de brochure verspreid?

  • Eerste opzet

Na dit gesprek gaan wij aan de slag met de informatie en maken een eerste opzet van de tekst. In deze fase is alle ruimte voor feedback. Wil je bijvoorbeeld graag de tone of voice veranderen? Wij passen het binnen korte tijd voor je aan. Ook is het mogelijk om de conceptversie van de brochure of advertentie te testen op een proefpubliek.

  • Definitieve tekst

Heb je feedback gekregen van je proefpubliek? Aan de hand van deze bevindingen passen wij je brochure zo nodig aan. Na jouw akkoord op de definitieve versie kan jouw brochure of advertentie gemaakt en verspreid worden.

Geef alles uit handen

Heb je weinig tijd en wil je daarom graag alles rondom jouw brochure of advertentie uit handen geven? Ook dat is mogelijk. Samen met een professioneel ontwerper maken wij het reclamemiddel van begin tot eind. Tijdens dit proces houden wij jou voortdurend op de hoogte van alle vorderingen. Wil je graag gebruikmaken van deze diensten? Vraag via het formulier hiernaast meer info aan of bel ons gewoon even. Wij zijn gemakkelijk bereikbaar via telefoon, e-mail en social media.

Dus...

Er is maar één team dat je kan benaderen als je teksten zoekt die je verder helpen